1. internetový katalog porodnic v ČR s možností hodnocení kvality péče
Vítejte na serveru Moje Porodnice. Najdete zde katalog a uživatelské hodnocení porodnic, které Vám pomůže se rozhodnout, kterou porodnici si vybrat. Pokud se zaregistrujete, můžete přispívat do diskuzí, hodnotit fotky ostatní maminek (dokonce i několika tatínků :)
Pro nalezení porodnice vyberte Váš kraj:
Porodnice - Jihočeský (7)
Porodnice - Jihomoravský (8)
Porodnice - Karlovarský (4)
Porodnice - Královéhradecký (7)
Porodnice - Liberecký (5)
Porodnice - Moravskoslezský (10)
Porodnice - Olomoucký (6)
Porodnice - Pardubický (6)
Porodnice - Plzeňský (6)
Porodnice - Praha (6)
Porodnice - Středočeský (14)
Porodnice - Ústecký (9)
Porodnice - Vysočina (5)
Porodnice - Zlínský (5)
Porodnice - V zahraničí (0)
[03.05.2008 21:18 - lucasino]
Jistě každý z nás si takříkajíc "v duchu" vzpomíná na film Sestřičky, v
němž hlavní roli ztvárnily herečky Jiřina Jirásková po boku méně slavné
Aleny Mihulové, pojednávající o dvojici ochotných a láskyplných
venkovských porodních asistentek, jejichž hlavním posláním bylo pomáhat
ženám při porodu ať to bylo kdekoliv. Každý z nás tak ví o těchto s
prominutím „bábách“, docházejícími za rodícími ženami, mnohdy daleko na
odlehlá místa, mnohdy na samoty, kde ženy-rodičky běžně tehdy v
převážné většině situací zcela bezpečně porodily. Jaká je situace dnes,
v čem se liší a co se změnilo ? Situace je daleko mnohem jednodušší,
neboť od šedesátých až sedmdesátých let minulého století s postupem
civilizace, a se vznikem velkých měst vznikali současně i centra, kde
se takříkajíc pod dohledem lékařů rodilo.
Vznikaly tak okresní porodnice, do nichž byly všechny rodičky sváženy z
celého okolí, aby zde za účasti lékařů a porodních asistentek porodily
své potomky. Z těhotenství se tak jaksi v tom okamžiku do jisté míry
vytratila individualita každé ženy, a z těhotenství se tak defacto
pozvolna stala "jakási" s prominutím "choroba". Samotní lékaři a další
zdravotnický personál tak na těhotné ženy začali od této chvíle nepřímo
nahlížet pohledem jak na "nemocného" člověka. Z těhotenství a samotného
porodu se tak vytratila ona osobitost, lidskost, vše bylo zkrátka nutně
podvoleno řízenému přístupu a institucionalizaci. Přestože se současná
medicína dnešní doby poměrně propracovala k lepšímu myšlení, stále jsou
lidé, jejichž pohled na těhotenství spíše ´více´ připomíná pohled jak
na nemocného člověka, který „musí“ být chtíc-nechtíc medicínou léčen.
Je to smutné, leč skutečné. Ani zdravotnictví v dnešní době není v
myšlení a náhledu a především potřebách pacientů nijak na lepší úrovni.
Stále se lze setkat se situacemi, kdy lékař doslova "diktuje"
pacientovi, co musí pacient absolvovat a jak to musí být, nicméně
prostor k jeho reakcím a potřebám mu příliš nedává. Lze se setkat i s
tím, že lékař nedostatečně vysvětlí pacientovi význam a účel nezbytných
vyšetření a výkonů, které se chystá provézt. Je faktem, že medicína se
v léčebných postupech propracovala poměrně na vysoké místo, některé
léčebné postupy byly inovovány a některé dříve používané byly vyřazeny.
Ale co je to vše platné, když se vytratilo to hlavní co by mělo být
součástí každé moderní civilizované medicíny: lidskost, pochopení a
upřednostnění práv pacientů nad názory samotných zdravotníků. Dnešní
pacient, těhotné ženy nevyjímaje jsou v pozicích, kdy musí přijímat
názory lékařů a zdravotnického personálu, nesmí pokud možno nijak
vzdorovat a namítat, musí zkrátka takříkajíc „poslouchat na slovo“. Z
těchto pacientů se tak stávají pouze pomyslnná čísla v chorobopisech.
Přestože jsem sám zdravotníkem, a v medicíně se pohybuji již několik
let, musím přiznat, že i takovýto přístup vládne našemu zdravotnictví.
Když se o to více zamyslím, proč tomu tak je, záhy zjistím, že viníkem
může být doba v níž všichni žijeme. Doba je plná vymožeností, lidé
ztrácejí čas a pochopení jeden k druhému, lékaři jsou takříkajíc
„přetěžováni pacienty“ a to vše vede k nervozitě a ztrátě citu, a
vzájemného pochopení. Naše nemocnice navíc „praskají ve švech“ pod
náporem nemocných, porodnice jsou plné také a systém zdravotnictví je
obecně přetíženým. Z individuálního přístupu k nemocným a rodícím ženám
se stala rutina, pochopení a respektování jejich přání se vytratilo pod
náporem institucionálního přístupu a každodenní rutiny. To vše snad
inspirovalo mnohé lidi a a především samotné ženy čekající své potomky
k zamyšlení nad volbou místa porodu. Mnoho žen tak touží po tom cítit
individuální přístup, cítit se během porodu v bezpečí a po boku svých
blízkých, touží nebýt omezovány přístupem lékařů a rády by porodili své
dítě tak, jak samy budou chtít. Ale nabízí náš rádoby civilizovaný
systém něco takového ? Ve většině porodnic na území České republiky
platí aktivně vedené porody, tudíž tak jak určí porodník a nikoliv tak,
jak bude rodička sama si přát (přirozený porod) a s tím každá rodička
samozřejmě nemusí souhlasit ve svých představách porodu. To také může
být jedním z důvodů, proč přibývá matek, které svůj porod uskuteční v
domácích podmínkách a jsou jednoznačnými zastánkyněmi takovýchto
porodů. Navíc často k jejich rozhodnutí napomáhá negativní popularita,
kterou Česká medicína v současnosti zažívá. Osobně však nevím, zda-li
porody mimo porodnice jsou tou dobrou volbou, či špatnou, nicméně
výzkumy WHO (World Health Organisation) – Světové zdravotnické
organizace poukazují na skutečnost, že prostředí a místo kde se rodička
nachází hraje při porodu jednoznačně významnou roli nejen v samotném
průběhu porodu, ale především pak v psychice ženy a v omezení možných
následků a komplikací. Je faktem, že ženy rodící v domácích podmínkách
mají v toto prostředí důvěru, cítí se bezpečně a sebejisté. Naopak
nemocniční prostředí může fungovat jako rušivý element, v němž žena
tyto jistoty zcela ztrácí, cítí se vystavena napospas osudu a vůli
zdravotnického personálu. Výzkumy této organizace tak navíc poukazují
na další skutečnosti, především, že v porodnicích po celém světě jsou
užívány v rámci rutiny i mnohé postupy, které by se měli užívat jen ve
zvláštních případech a v situacích, kdy porod si užití těchto postupů
bezodkladně vyžaduje. Mezi takovéto rutinní postupy patří například
nástřih hráze (asi u každé druhé ženy), zkracování porodních dob a
urychlování porodu pomocí farmak (léčiv), v mnoha případech zcela
neindikované císařské řezy, mnohdy neúčelné a neindikované manuální
revize dělohy po porodu (velice nepříjemné), účast většího počtu
zdravotního personálu na porodním sále a další.
Vzpomínám si na velice zajímavý a do jisté míry i v lecčems velice
poučný a příjemný rozhovor se svojí matkou, mimo jiné dlouholetou
kvalifikovanou porodní asistentkou, která ve svém oboru působila více
než 40 let. Velice mne v tomto hovoru zaujala skutečnost, že v terénu,
coby okrsková porodní asistentka, tedy mimo porodnici zažila několik
desítek porodů, zatímco komplikovaných z nich nebyl defacto žádný (až
na nějaký ten "porod koncem pánevním"), i když i tento typ porodu se
řadí mezi fyziologické. Vzpomínám si na její poměrně obsáhlá vyprávění,
jak jeli se sanitkou, kde byl jenom řidič a ona do bytu k rodičce, jak
museli mnohdy dojít i několik kilometrů na místo, kde rodička byla.
Často se setkávala s tím, že když na místo dorazili, porod už byl v
plném proudu, jindy už vrcholil, a tak mnohdy nezbývalo, než ženu
odrodit přímo na místě a za pomoci všech, kteří v tom bytě byly
přítomni. Živě si vzpomínám, jak vyprávěla o tom, jak řidič sanitky s
vykulenýma očima nosil horkou vodu a hledal oblečení na dítě všude po
bytě. Všechno vždycky ale dopadlo dobře. Na můj dotaz, kolik porodů
zažila v terénu jen "s úsměvem a smíchem mávla rukou, že nespočet".
Když si tímto dám tento proběhlý rozhovor do kontextu s výzkumy
zdravotnické organizace, nevycházím ale vůbec z údivu. I organizace WHO
totiž plně ve svých dokumentech potvrzuje, že míra bezpečnosti domácích
porodů u jinak dosud fyziologického, tedy nekomplikovaného těhotenství
je vysoká, a je skutečně plně srovnatelná s bezpečností porodů vedených
a uskutečněných v porodnicích (odkaz na příručku WHO, kde je více
sděleno k porodu, jeho bezpečnosti a případných nežádoucích postupech
užívaných rutinně v porodnicích zde). Stejně tak tuto skutečnost
týkající se bezpečnosti porodu mimo porodnici potvrzují i mnozí
zahraniční odborníci z řad lékařské veřejnosti. A tak se v duchu ptám,
proč naše medicína, která se považuje za civilizovanou, a mnozí zdejší
lékaři zaujímají tak velice negativní odpor k porodům mimo zdravotnická
zařízení, když v cizině je toto zcela normální a tamní lékaři s nimi i
plně souhlasí ? Ptám se navíc, proč naši lékaři straší veřejnost
slogany „porody doma jsou hazardem“, když výzkumy renomovaných
světových organizací hovoří plně v opak ? Nevím, ať tak či onak je to
divné, a budoucí rodičce toto ale v žádném případě nepřináší žádné
uspokojení a pocity jistoty. Ale osobně vím, že každá žena má právo si
sama vybrat místo kde porodí své dítě zcela legálně, zda-li to bude
doma nebo v porodnici nebo na „mezi“. Zákon totiž nijak blíže
nenařizuje nikomu, kde musí rodit, jak je někdy mylně veřejnost
dezinformována některými zdravotníky a nejen jimi. Zkrátka žena je
člověk, který má svá práva, a každý by je měl chtíc-nechtíc
respektovat. Nikomu nepřísluší hodnotit, zda-li jsou její rozhodnutí
špatná či nikoliv, nikomu nepřísluší chovat se k ní jak k nějakému
„předmětu nebo objektu“. Každý by měl ctít, že je to především člověk
který má právo odmítnout to, s čím on sám v duchu a mysli plně
nesouhlasí (včetně i lékařských úkonů a výkonů) - více zde. Je třeba
si uvědomit, že ona je ten člověk, jenž je plně zodpovědný před zákonem
za své dítě. Není to nemocnice, lékaři ani sestry či společnost, je to
jen ona sama. Proto má také ona jistá práva, která by měl každý
respektovat, byť se to komukoliv sebevíc nelíbí.
Ve svém poměrně dlouze obsáhlém příspěvku bych skutečně velice, velice
rád poukázal, že nejsem výhradním zastáncem porodů v domácnostech,
nicméně avšak při zachování jistých základních předpokladů pro zvýšení
bezpečnosti samotných porodů (mimo jiné např. asistence kvalifikované
porodní asistentky a případně i kvalifikovaného lékaře se základním
vybavení pro ošetření rodičky a novorozence, vybavením pro zahájení
včasné resuscitace novorozence, léky pro případ vzniklých komplikací,
pomůcky k zahájení okamžité kyslíkové terapie a pod.) pak osobně s nimi
v případech dosud bezproblémově probíhajícího těhotenství, kde je již
zřejmé že těhotná má všechny předpoklady k zvládnutí porodu
(např.dostatečně širokou pánev, dosud bezproblémový průběh těhotenství,
seznámení s riziky a pod.) plně i v duchu souhlasím. Jsem si však
dostatečně vědom, že můj osobní názor je v souladu s výzkumy
WHO-Světové zdravotnické organizace a mnohými renomovanými především
zahraničními lékaři, jež dávno pochopili, že lepší je porod nechat
probíhat spontánně, nežli do něho všemožně různými postupy a výkony
zasahovat. Na druhou stranu také souhlasím plně s tvrzením některých
tuzemských lékařů, že dosud probíhající porod se může kdykoliv náhle
změnit a je třeba rychle radikálně jednat. Pokud si však toto tvrzení a
argument následně dám do kontextu s výzkumy WHO a statistikou porodních
asistentek působících v terénnní péči, které mají zkušenosti s porody
mimo porodní zařízení a v kontextu s postupy užívanými rutinně v
porodnicích, kde jsem mimo jiné měl možnost krátce coby ošetřovatel
působit, zjistím, že i v porodnicích v případě náhle vzniklých potíží a
komplikacích (např.bude-li nutné okamžitě zahájit sekci - tedy císařský
řez), beztak dojde k časovému zprodlení, stejně tak jako by tomu bylo v
případech domácích porodů v terénu. Podstata spočívá totiž v tom, že
nejprve se totiž musí takříkajíc objevit varovné známky ohrožení plodu
během porodu a tyto známky musí lékaři v nemocnici včas odhalit, pak
případně následuje konzultace stavu rodičky s anesteziologem a dalšími
odborníky, a až poté následuje samotná příprava rodičky na případnou
urgentní operaci či zákrok a svolání operačního (zásahového) týmu.
Pokud vše dáme do konečného časového součtu, zjistíme že nelze toto
všechno zajistit dříve jak za 10 až 15 minut od prvních varovných
příznaků ohrožení plodu nebo komplikací při dosud probíhajícím porodu.
Tím myslím, že rizika jsou obecně stejná a to jak v porodnici, tak i
mimo ni. Nikde totiž není jistota, že se zkrátka u toho či onoho dosud
bezproblémově probíhajícího porodu komplikace nevyskytnou, a nikdo je
nemůže předem plně zcela garantovat ani vyloučit. Vím, coby autor
tohoto článku, že po zveřejnění mne bude veřejnost do jisté míry
nechápavě odsuzovat, nicméně tyto fakta nelze nijak popřít. Taková je
holá bohužel skutečnost, ať se nám to líbí či nikoliv. Nedělejme si
falešné iluze, že tam či jinde je jistota a bezpečí. V případech porodů
platí obecně, že nikdo nemůže předem s jistotou odhadnout vývoj, kterým
se bude porod ubírat. Jediné, co však v tomto směru je možné je
tzv.předem odhadnout "pravděpodobnost vzniku komplikací během porodu",
ale ani toto s jistotou nelze jednoznačně říci a natož se na tuto
domněnku dopředu připravit.
O tom, jak odborná veřejnost má do jisté míry poněkud rozdělené názory
a filozofii v oblasti porodnictví a jejich rutinně užívaných postupech
svědčí i mnohá fakta. Kupříkladu dnes již bývalý primář Vrchlabské
porodnice Dr.Libor Kavan, propagátor "přirozených porodů" před lety
prohlásil a přiznal: "Právě to, aby člověk udržel ruce za zády, aby do
porodu nezasahoval, bylo pro mě velice těžké, protože jsem jako ostatně
každý porodník byl vždy zvyklý stále něco dělat." V rozhovoru pro
časopis Baraka č. 12 (z roku 2001) dále uvedl: "Rodička by měla mít u
nekomplikovaného porodu svobodu rozhodování. Ona sama si rozhodne a my
ji do ničeho nenutíme. Jestli třeba chce podat klystýr. Dnes už se ví,
že není vůbec nutný. Jestli chce oholit rodidla. Dříve se holilo u
všech rodiček. Věřilo se, že je to prevence infekce, dnes se ví, že
pravý opak je pravdou - holení riziko infekce naopak zvyšuje. Takže
neholíme, nepodáváme klystýr, nerodíme v klasické poloze naznak. Ta je
pro porod asi nejméně výhodná. Každá jiná, tedy vzpřímená poloha,
usnadňuje sestup hlavičky, protože spolupůsobí gravitace a rozšíří se
pánevní vchod. Ta tzv. klasická poloha na zádech je výhodná hlavně pro
porodníky, protože mají k rodidlům rodičky pohodlný přístup. Snažím se
tedy vystříhat celé řady úkonů během porodu, které považuji za
zbytečné, nebo dokonce i škodlivé." Tento text pochází z fejetonu
Vlasty Marka z serveru OSUD zde
Přibližně shodný názor a filozofii jako má bývalý primář Vrchlabské
porodnice má dokonce i Dr. Wagner, dlouholetý lékařský odborný poradce
Světové zdravotnické organizace, který již tehdy mimo jiné
konstatoval: „navzdory politickým změnám ve střední Evropě do
zdravotnického systému demokracie ještě nevstoupila. Šéflékaři mají
vždy poslední slovo, vládne diktátorská hierarchie, ženy si nemohou
vybrat, kde chtějí přivést své děťátko na svět a nemohou rozhodovat, co
se s jejich dítětem bude dít ihned po porodu…Výsledky vědeckých výzkumů
ale dokazují, že zacházet s rodícími ženami jako s pacientkami je
nevhodné. Rutinní holení nemá jiný účel než rodičku ponížit. Rutinní
aplikace klystýru v podstatě jen zvýší nebezpečí infekce a v ženě opět
zvýší pocit méněcennosti. O tom, jak je nevhodné provádět rutinní
nástřih hráze, se již všeobecně ví.“
Kupříkladu velice zajímavý názor nad porody doma má např. Dr. Kenneth
C. Johnson, z Center for Chronic Disease Prevention and Control, USA,
Dr. Betty-Anne Daviss, International Federation of Gynecology and
Obstetrics
zdroj: British Medical Journal, www. BMJ.com, studie
„Plánované domácí porody s nízkým porodním rizikem vedené profesionální
porodní asistentkou doprovází v USA menší úroveň lékařských zásahů a
stejná kojenecká úmrtnost jako nízkorizikové porody v porodnici.. Míra
lékařských zákroků, jako je epidurál, nástřih hráze, klešťový porod,
porod za pomoci vakuového extraktoru a císařský řez byla u domácích
porodů podstatně nižší než u skupiny nízkorizikových žen, které rodily
v porodnici.“ Text pochází ze serveru zde , kde si mimo jiné Čeští
lékaři versus zahraniční odborníci v otázkách domácích porodů a
názorech nad tímto tématem vzájemně odporují. Samy zhodnoťte a posuďte.
Také významný americký pediatr a neonatolog, profesor Pediatrické
univerzity v Kalifornii v San Franciscu, držitel ceny Americké
pediatrické akademie, doktor Marshall H.Klaus prohlásil k porodům mimo
porodnice následující:
"Dnes se v tzv. západním světě většina porodů odehrává v nemocnicích.
Vzdor tomu poslední výzkumy dokazují, že porodní centra a vlastní domov
jsou místem, kde zdravá žena, doprovázená porodní asistentkou vzdělanou
a zkušenou pro doprovod u porodu doma, může bezpečně porodit. Na
porodu, který probíhá doma, můžeme vidět, jak skutečně vypadá to, co
nazýváme normálním porodem. Pokud takovému modelu porozumíme a přijmeme
jeho zásady, měli bychom být schopni vést porod v jakémkoli prostředí.
Pro rodičky a porodní asistentky bude třeba nalézt takový přístup a
vytvořit takové prostředí, v němž bude porod s největší
pravděpodobností probíhat zcela normálně, a nalézt rovnováhu mezi
soukromím a podporou. Pokud porod probíhá zcela normálně, spontánně,
bez intervenčních zásahů, přináší to zážitek všem, matce, dítěti, otci,
rodině i celé společnosti. Pokud vzniknou nějaké komplikace, je třeba
tyto komplikace zvládnout s maximální snahou zachovat to, co je
normální a přirozené".
Ptám se tedy zcela otevřeně ve svém "duchu" a nitru, proč když existují
někteří zdravotníci jako například citovaný Dr.Kavan a další
zdravotníci, kteří si velice dobře uvědomují výsledky výzkumů a
nejnovějších poznatků z porodnictví a jsou ochotni tyto cenné poznatky
zavádět i do své každodenní porodnické praxe, proč také většina
tuzemských porodnic a lékařů v nich pracujících tyto poznatky a mnohdy
fakta zcela opomíjí a nesnaží se situaci sebelíp zlepšit a tím i změnit
svoji nynější filozofii. Proč se stále jen takříkajíc "jede ve starých"
kolejích, používají se postupy zcela rutinně aniž by byly indikované
naléhavostí situace, nekomunikuje se s pacienty atd.? WHO a její
výzkumy jsou obecně celosvětově renomované a vysoce uznávané. Každé
civilizované zdravotnictví by proto mělo tyto výzkumy respektovat. Je
prokazatelné, že přirozené porody mají historii starou jako lidstvo
samotné. Leč medicína, která vznikala s postupem civilizace tak zcela
jednoznačně vytkla porodnictví zcela jiný směr. Vzniklo porodnictví s
"aktivně vedenými porody", tedy takříkajíc skoro řečeno "porod na
povel". V této souvislosti také ale došlo v současném nemocničním
porodnictví k několika drobným změnám oproti minulé době. Změnilo se v
porodnicích především zásadně prostředí, v němž se nyní rodí. Toto
prostředí je moderní a tak trochu podobné domácímu prostředí a to
vzhledem i nábytkem. Otcové smějí k porodu za nějaký ten "malý"
poplatek a matky smějí být se svými dětmi na jednom pokoji
(rooming-in). To vše tak zlepšilo podmínky pro porod, nicméně současně
se v této souvislosti vytratilo mnoho důležitých prvků. Stalo se tak z
současného porodnictví pouhé "divadélko na oči a čistě ryze komerční
záležitost v níž emoce a pocity nemají místo" ?. Je faktem, že tyto
změny do jisté míry tak trochu humanizovaly naše porodnictví, avšak
nikoliv zásadně. Postupy a rutinní provádění zákroků, které mnohdy
nejsou vůbec potřeba se provádí nadále standardně a přístup k samotné
rodičce mnohdy zůstává často na "mrtvém bodě". Z českých porodnic tak
vymizelo to hlavní. Vytratilo se porozumnění rodiček ze strany
zdravotnického personálu, vymizela ohleduplnost k nim a a někdy chybí i
především respektování jejich přání a názorů či práv. Myslím, že toto
je jedním z důvodů, proč narůstá i počet žen, které chtějí porodit
svého potomka kdekoliv jinde. Myslím, že takovýchto žen bude v blízkém
budoucnu dokonce radikálně přibývat.
Závěrem, jsem osobně názoru a zcela myslím, že pokud chce skutečně
České porodnictví a někteří především tuzemští lékaři získat svůj
skutečný kredit a autoritu, potažmo pak následně přesvědčit veřejnost o
vážnosti svých slov "jak porody v terénu jsou nebezpečnou záležitostí",
pak by bylo také skutečně navýsost vhodné, aby se současně veřejně
uveřejnilo statistik komplikací při porodech mimo zdravotnická
zařízení (porodnice) versus uvnitř těchto zařízení, současně aby bylo
zveřejněno také procento úmrtnosti novorozenců jak při porodech mimo
zdravotnická zařízení, tak uvnitř nich a další jiné podrobné údaje, jež
by mohli vnést více světla do problematiky porodů v domácích
podmínkách. Současně si osobně myslím, že některá tvrzení tuzemských
lékařů a odborných gynekologických společností o tom, že porody doma
provedené za účasti kvalifikované porodní asistentky jsou postupem tzv.
non lege artis = tedy proti zájmu pacienta čili neprospěšné, či
poškozující jsou velmi mylné a velice nepravdivé. Kvalifikovaná porodní
asistentka je velice odborný pracovník ve zdravotnictví, podle stejného
zákona jako lékař a porodník (zák.č. 20/1966 Sb.), tudíž vykonává
postupy lege artis, čímž její postupy a kvalita poskytované péče je
odborná a to bez ohledu na to, kde své výkony provádí, zdali v
nemocnici nebo mimo ni. Jak bychom pak museli tudíž nazvat postupy
užívané především lékaři a porodními asistentkami v porodnicích, kde se
povětšinou zcela rutinně a již z běžné "zvyklosti a stereotypu" provádí
během porodu celá řada výkonů a postupů, aniž by mnohdy tyto postupy a
výkony byly v tu danou chvíli nutně žádané situací v níž se v tom
okamžiku rodička aktuálně nachází ? Nejedná se právě v tomto případě o
postup bezpochyby non lege artis = tedy proti prospěchu pacienta,
neprospěšné či dokonce v mnoha případech poškozující ? Podle mého
názoru bezesporu ano, neboť je již skutečně prokazáno, že řada výkonů a
postupů užitých rutinně či preventivně, a navíc bez patřičného
dostatečně oprávněného důvodu k jejich provedení způsobuje a "rozjíždí"
mnohdy tzv. spirálu na sebe navazujících dalších lékařských
provedených zákroků, které mnohdy nejsou vůbec potřeba (viz.příručka
WHO a výzkumy) a nebo tyto další zásahy se dokonce přímo podílejí na
vzniku případných komplikací během dalšího pokračování porodu
(např.vliv podaného Oxytocinu na případné zadržování placenty v
III.době porodní nebo aplikace epidurální analgézie ve vztahu k
následné hypoxii, tedy sníženému okysličení tkání u plodu po podání
těchto léků a další - viz.výzkumy WHO). Pokud chce odborná
gynekologická společnost mást veřejnost s tím, že porodní "báby"
asistující u porodu v bytech rodiček provádí tento zásah v souladu s
postupy non lege artis, neboť tento zásah není veden v nemocnici, pak
by tím pádem musel být postup non lege artis i u například obvodního
doktora, který jede k nemocnému do bytu aby ho tam ošetřil, neboť pokud
je ošetřen jinde nez v ordinaci tak by to také muselo být non lege
artis, podle toho jak to prezentuje v názoru odborná společnost.
Nemyslíte ? Osobně si myslím, že pokud lékaři chtějí veřejnost
přesvědčit o nebezpečnosti porodů v domácích podmínkách za účasti
kvalifikovaných porodních asistentek, měli by vystoupit veřejně se
statistikami dopadů porodů v nemocnicích i mimo tato zařízení a
rozhodně by však neměli veřejnosti lhát a klamat. Jedině s pomocí fakt
a statistik lze totiž hovořit konkrétně a nikoliv prostřednictvím
pouhých laciných gest a všemožných strašáků typu "porody doma jsou
hazardem" nebo "postup rodit doma je non lege artis" - holý nesmysl !.
Tyto argumenty které čeští lékaři tak s oblibou často rádi používají
totiž bohužel nijak blíže neukazují konkrétní rizikovost porodů, ani
tak místo kde k tomuto "údajnému" zvýšenému riziku povětšinou dochází.
Naopak, bohužel tato prohlášení, která lékaři k tématu porodů doma
vedou, vzbuzují ve veřejnosti spíše dohady, že mnoho těchto odborníků
patrně nemá vůbec žádných praktických zkušeností s porody v terénu,
tedy mimo zdravotnická zařízení a ani se s nimi nemělo možnost ve své
dosavadní praxi nikdy setkat. Proto je také možná i odsuzují. Podle
mého názoru by se tak snad tudíž dalo nepřímo hovořit o neznalosti
problematiky porodnictví mimo porodnice ze strany mnoha českých
porodníků. Ať tak či onak, je snad obecně faktem, že současné
porodnictví by se mělo v duchu pozastavit nad nejnovějšími výzkumy
např.výše citované WHO o procedurách v porodnictví a jejich případné
nevhodnosti, ti více konzervovaní tuzemští lékaři by se pak o to více
měli navíc naučit respektovat přání svým klientek, více jim naslouchat
a hodně s nimi hovořit, a tím jim i dát také dostatečný prostor na
jejich reakce. Tito konzervativnější lékaři by se o to více také měli
zamyslet nad svými dosud ´zastaralými´ názory a nutností zavedení
modenizovaného porodnictví se všemi nejnovějšími trendy, které tento
obor doprovázejí. Měli by se též rozhodně zamyslet i nad současným
porušováním práv v porodnicích. Jak vyplívá ze zveřejnění výzkumu STEM,
polovina českých porodníků odmítá preferovat přirozené porody a
nevyužívá alternativních poloh pro porody, navíc jsou takové porodnice,
kde se slibuje rodičkám kdejaké výhody jež se následně neplní a pod. -
viz.výzkum STEM zde . Je nesporným faktem, že naše medicína a
především pak porodnictví se sice pomalu přibližuje světové medicíně,
nicméně velmi, velmi malými krůčky. Přibližuje se spíše z pohledu
vybavení porodnických zařízení novou technikou a materiálem, nicméně
postupy a přístupem k svým pacientům - rodičkám nikoliv.
Zamyšlení autorů: Vážení čtenáři, návštěvníci serveru. Neodpustím si
osobní zamyšlení nad tímto článkem a fakty v něm zveřejněnými. Osobně,
když se nad názory tuzemských lékařů zamyslím více, tím na jedné straně
zcela oprávněně chápu obavy našich lékařů-porodníků či pediatrů o
zdraví veřejnosti a obavy o případný nárůst úmrtnosti novorozenců,
pokud by byly hromadně uskutečněny porody v domácích podmínkách.
Současně si ale myslím, že tyto obavy jsou mnohdy ovšem také zbytečné
až démonizované ! Nechápu a docela mne osobně skutečně zaráží, jak na
druhé straně, čeští porodníci zcela veřejně hlásají nebezpečí pro matku
i plod při porodech doma, zatímco, bez jakýchkoliv skruppulí hovoří
nejen mezi s sebou, ale i zcela veřejně o zanedbávání péče a podmínek
pro bezpečný porod přímo v porodnických zařízení, čili v porodnicích.
Koneckonců, myslím si osobně že veřejnosti svými slovy o bezpečnosti
porodů v porodnicích moc jistoty také tímto nedávají, ba naopak,
zvláště pokud si každý čtenář může přečíst kupříkladu takovéto texty o
hygieně během porodu, cituji doslova: "Doposud na mnoha pracovištích,
kde se rodí v poloze na zádech, se dítě pokládá příčně před rodidla
mezi stehna rodičky. Porodník namnoze nerespektuje sterilitu. Obleče si
sterilní rukavice, dotýká se pochvy, plodu a má komickou představu, že
zůstává sterilní. Například bere do plné znečištěné ruky cévku. Na
podložku porodnického lužka si rozloží nůžky, roušky, cévky, podvaz na
pupečník. Zatím seshora vytéká plodová voda, krev, moč, stolice a touto
tekutinou je imbibována podložka, kam se namnoze pokládá i porozené
dítě. Porodník později v roztržitosti se může dotknout rukou i cévky,
rány, hrdla, může dokonce ve spěchu bez výměny rukavic revidovat dutinu
děložní. Takové počínání lze označit jako choiroiatria - lékařství
spíše vhodné pro prasata". Takovéto a jim podobné texty dokonce pronáší
samotní porodníci na svých skutečně odborných lékařských serverech v
odborných textech, např. zde a nebo dokonce v některých odborných
knihách např. Porodnické operace, A. Doležal, nakl.Grada (str.26-27) o
hygieně v porodnictví. Pak se tudíž mnohdy není takříkajíc čemuž divit,
že stále více sílí ve veřejnosti velký tlak na reformu českého
porodnictví a mnohdy se objevuje i velká nedůvěra ze strany pacientů,
rodiček a jejich okolí k dosavadnímu zdravotnickému ústavnímu systému.
Čímž samozřejmě logicky narůstá i samotný počet žen, jež se snaží
porodit kdekoliv, a jednoznačně za každou cenu odmítají porodnice. Po
pravdě řečeno, co může napadnout každého z nás poté, co si přečte
takovýto text, pocházející "přímo" z dílny a rukou samotných
porodníků-lékařů ? Co si o celém systému porodnictví a potažmo i
zdravotnictví myslet, a kde cítit při porodu onu jistotu a bezpečí o
níž by při porodu mělo bezesporu jít ? Doma nebo v porodnici ? Já
osobně jsem názoru, že pokud chce porodnictví a potažmo i porodníci v
České republice varovat důrazně ženy před porody doma, tak by měly též
tyto ženy varovat i mnohdy před samotnými porodnicemi a jejich
praktikami či rutinami. Pokud se totiž zcela vážně a soudně zamyslíme,
záhy zjistíme, že rizika při porodu doma hrozí, stejně tak tato rizika
hrozí i v samotných porodnicích. Kde je to lepší tudíž rodit, a nejsou
ta rizika při a po porodu nakonec všude stejná ? Promiňte, je to
takříkajíc tvrdě řečeno, ale myslím že nejlépe vystihující podstatu
problému. Není přece jedno, zdali rodička bude trpět poporodním
krvácením doma, kde má v tu chvíli po ruce kvalifikovanou porodní
asistentku a ta může přivolat lékaře či případně rodičku nechat ihned
převézt do porodnice, a nebo zda-li rodička "chytne" závažnou a mnohdy
život ohrožující infekci vlivem zanedbaných hygienických pravidel a
sterility přímo uvnitř v porodnici během porodu či po něm, jak samy
popsali porodníci ve svých odborných textech (viz.výšeji) ? Co si
myslíte Vy samotní ? Promiňte mi, ale celé chování a slogany našich
lékařů, které slýcháme ze všech stran o nebezpečí porodů mimo
porodnice, pokud si je dám osobně a objektivně do souvislostí jež jsem
zde popsal, pak mi vše přijde spíše jako ono pořekadlo "nejvíce
kritizuje ten, kdo má máslo sám na hlavě, a mnohdy ani neví o čem je
takříkajíc řeč".
Co tedy chybí našemu porodnictví a co tento systém dělá případně špatně ?
1. v některých porodnicích: nedostatečná komunikace s rodičkou, příp.
nevhodné a nepříliš ohleduplné chování ze strany zdravotního personálu
vůči rodičce (*a) - toto jednání by se dalo označit jako porušování
článku 7, odst. 1 a 2, též článku 10 odst.1 a 2 Listiny základních práv
a svobod, více zde, stejně tak i porušení zákona č.40/1964 Sb. -
Občanský zákoník, zvláště porušení § 11, více zde
2. nerespektování přání a podnětů rodičky ze strany samotného
zdravotnického personálu (*b) - toto jednání by se dalo označit jako
porušování kodexu Práv pacientů, jmenovitě pak bodu 3, 4 a 6 více zde
3. nedostatečná aplikace nejnovějších poznatků z výzkumů provedených
renomovanými odbornými světovými organizacemi (např. WHO - Světová
zdravotnická organizace) ze strany samotných porodnic ve většině míst ČR
4. porušování některých Mezinárodních práv dětí a nařízení
(např.porušování zákona č. 104/1991 Sb. - Úmluva o právech dítěte,
zvláště porušení ustanovení článku 7 odst.1 a článku 9 odst.1 (**) více
zde , dále pak porušování Charty práv dětí, a to zvláště porušování
článku 2 (**) více zde
5. nevhodné podávání léčiv bez oprávněného důvodu, rutinní aplikace
postupů a lékařských výkonů, které mnohdy stav rodičky nutně
bezprostředně nevyžaduje !
Co nechybí našemu porodnictví k dispozici, a co tento systém dělá prokazatelně dobře ?
1. má moderní lékařskou techniku a vybavení, některé odborné postupy byly inovovány
2. lékaři a zdravotní personál se dále dovzdělávají v odborných
postupech, zúčastňují se různých seminářů a kongresů, dbají též na svou
odbornou i profesní prestiž
3. provádí edukaci a cvičení pro budoucí matky a rodičky (provádí u budoucích rodiček kurzy v přípravě na porod)
vysvětlivky k použitým značkám v textu:
(*a) pokud je s těhotnou či rodičkou zacházeno nedbale či je
vystavována nepříliš ohleduplnému zacházení, nerespektování jejích
výslovných přání, vystavování těhotné či rodičky nezájmu zdravotnického
personálu, popřípadně dokonce ztrapňování nebo odmítání komunikace s
touto ženou ze strany personálu.
(*b) pokud dochází ze strany zdravotního personálu k nekomunikaci s
těhotnou a rodičkou v otázkách léčby: tzn. o možnostech a způsobech
vyšetření, o způsobech jejího ošetření a nutných úkonech, či možnostech
léčby prostřednictvím alternativních postupů v souladu s poznatky
současné medicíny a pod. pak se jedná o porušení citovaných práv a
úmluv
(**) pokud není otci umožněno být se svoji rodinou neustále i během
pobytu matky s dítětem v porodnici. V mnoha porodních zařízení není
totiž dodnes stále ještě umožněn pobyt otci i rodičce společně s
dítětem po celou dobu hospitalizace této ženy v porodnici, čímž není
naplňována a podporována podstata o ucelení pevnosti a vzniku citových
vazeb všech těchto tří citovaných subjektů, tvořící vztah, tedy potažmo
rodinu. Vztah těchto tří subjektů, tzn. otce, matky i samotného dítěte
se vytváří a uceluje od prvního okamžiku narození dítěte, a s každým
okamžikem rapidně sílí. Pokud je tento děj přerušen a dítě odděleno od
otce i matky, nebo od jednoho z nich, byť jen na krátkou chvíli,
nevzniká dostatečná citová vazba mezi zmíněnými subjekty. Toto tvrzení
jistě podpoří řada nejen tuzemských, ale i světových psychologů. Po
právní stránce by se dalo tudíž hovořit o porušování charty práv dětí,
vydané MZ ČR a zákona o úmluvách o právech dítěte "práv být se svoji
matkou i otcem neustále". Je třeba si uvědomit, že otec má také jistá
práva, a tato mu nesmí být nijak krácena či jakkoliv omezena. Pokud
tudíž může navštěvovat rodičku i dítě pouze v návštěvní dobu, jedná se
o krácení jeho práv a především pak o krácení práv samotného dítěte,
které mu zajišťují mezinárodní úmluvy o právech.
Jak si tedy případně vybrat tu správnou porodnici, aneb podle jakých
kritérií vybírat ? Nejprve tu či onu konkrétní porodnici osobně
navštivte a hovořte s tamním zdravotním personálem. Pokud se Vám podaří
přímo hovořit s lékaři, je to nejlepší cesta, jak posoudit, zda-li tato
porodnice je pro Vás tou správnou volbou. Tím pádem tak budete mít
možnost posoudit, zdali tato porodnice bude pro Vás "partnerem" při
narození vašeho dítětě a nikoliv jen prostředkem kde to dítě "hold"
musíte nějak porodit. Ptejte se na vše, co uznáte za vhodné, a
posuzujte podle jejich chování a přístupu k Vám a Vašemu doprovodu
(např.manželovi). Nikdy se však nenechte zmást hezkým prostředím a
vzhledem porodnice, to není tím hlavním kritériem zajišťujícím skutečně
kvalitní odbornou péči. Zajímejte se také především o:
1) možnosti přípravy na porod, například těhotenské a porodní kurzy
přímo pořádané porodnicí, v níž byste rádi svůj porod uskutečnili
2) ptejte se též na možnost přítomnosti otce u porodu, ale také na
možnost otce být společně se svojí partnerkou-ženou po dobu její
hospitalizace po porodu v této porodnici (např.nadstandardní pokoj s
možností přítomnosti otce). Uvědomte si, že Váš potomek potřebuje po
porodu trvale oba rodiče a nikoliv jen matku a svého otce, který za ním
"denně na dvě hodiny" dochází, jak je tomu dnes v většině porodnic v
ČR. Práva dítěte v bodu 2 mluví jasně, je třeba aby i porodnice toto
brali na vědomí !
3) ptejte se na možnosti zvolit si svého porodníka. Některé porodnice
toto nabízí zcela standardně za nějakou menší úhradu (nikoliv úplatek).
Jiné zase naopak vůbec. Uvědomte si, že porod je vysoce soukromou a
individální rodinnou událostí, a tak je Vaším jednoznačným právem žádat
vše co tuto jedinečnou chvíli o to více prohloubí. Jen stěží tuto
chvíli prohloubí "nějaký" pro Vás neznámý člověk, kterého jste nikdy
předtím neviděli a který bude v tu dobu kdy začnete rodit zrovna ve
službě.
4) ptejte se i na možnost alternativních porodů (např. ve vaně, porod
v jiných polohách a podobně). Nebojte a neostýchejte se ptát, nenechte
si nikdy nic naslibovat což by poté případně nesplnili !
5) ptejte se také na výsledky perinatální péče a kvality v tomto
zařízení a to za uplynulé 2 roky nazpět. Zaměřte se na komplikace při a
po porodu, množství episiotomií, množství císařských řezů, množství
poporodních komplikací, případně i komplikací u novorozenců. Tyto údaje
Vám jistě více pomohou při Vašem rozhodování.
6) ptejte se též na možnost mít dítě u sebe 24.hodin k dispozici a
případně i na možnost propuštění (pozn.: pokud nebudou komplikace po
porodu) dříve jak za 3 dny nebo kdykoliv, kdy budete chtít: Porod není
nemoc, a pokud je dítě zdravé a Vy také, nic nebrání Vašemu propuštění
(ani vydaná doporučení MZ ČR o vhodné délce pobytu v porodnici).
7) komunikujte se svým partnerem (manželem, otcem dítěte), a případně
ať s Vámi navštěvuje i poradnu v porodnici, kde jste se rozhodla rodit.
Dítě je Vás obou, a tak je vaším zájmem se nejen po porodu, ale i před
ním o něho starat. Vše prohloubí Váš vztah k sobě ale i svému
nenarozenému potomkovi.
Tento článek budiž velkým, skutečně velkým mementem k zamyšlení nad
naším porodnictvím a situací uvnitř, budiž mementem i nad zdravým
uvažováním. Budiž mementem nejen pro nás širokou veřejnost, ale i
samotné lékaře a porodníky. Jsme přece lidé, snažme se změnit vše k
lepšímu. Současně bych jako autor rád tento článek z celého svého srdce
věnoval svoji matce jako moje upřímné poděkování za její dlouholetou a
plně obětavou práci, jejímž celoživotním posláním bylo přivádět děti na
tento svět. Současně bych ji coby autor tohoto publicistického článku
poděkoval za její veškerou podporu a péči, kterou mi vždy plně věnovala.
Děkuji Michal ŠEBEK
Doufejme, že naše porodnictví se jednou snad musí změnit k lepšímu.
Snad jednou nastane ta doba, kdy se zdravotnící naučí chápat výzkumy a
jejich závěry, jednou snad nastane i ta doba, kdy se naši lékaři naučí
respektovat přání svých pacientů a jejich rozhodnutí, jednou snad
nastane doba, kdy se naši lékaři naučí používat cit a pochopení k
druhým lidem a to stejný cit jaký používají ve svých domovech u svých
blízkých. Jednou snad nastane i ta doba, kdy naši lékaři budou brát své
pacienty spíše jako "své obchodní" partnery a nikoliv jako "poddané a
zaměstnance".K této důležité změně však napomohou jen a jen lidé. Ti
lidé, kteří vytknou nové směry medicíně a jejím představitelům, lékařům
a zdravotníkům. Lidé, především My samotní, jejich pacienti, kteří jim
ukážeme co je třeba a co jim bezesporu chybí. Proto chtějme jen to, co
je všude v cizině a západním civilizovaném světě již dávno zcela
normální, běžné a pochopitelné, co je běžnou samozřejmostí.
Chtějme jen: svobodu a možnost svobodného rozhodování o svém zdraví a
možnostech, mít právo na nikkým a časově neomezený kontakt s
nejbližšími v našich porodnicích, zdravotní péči v souladu s výzkumy a
pokroky v medicíně, moderní pohled lékařů s ohledem na respektování
rozhodnutí pacientů při zvolení jiné formy zdravotní péče než která je
nám standardně vnucena a nabízena jako jediná možnost, chtějme zkrátka
demokracii ve zdravotnictví. Nazýváme-li se demokratickým státem, musí
demokracie zasáhnout i oblast zdravotnictví, což se stále bohužel nějak
neděje či ano ? Nechť sám každý posoudí. A kdo by snad chtěl prohlásit,
že po všem zveřejněném jsem jasným přívržencem "Kavanovy metody", pak
bych s ním i dozajista milerád souhlasil. Současně by ale tak tento
člověk jasně tudíž prohlásil a dal najevo, že u fyziologických a
nekomplikovaných porodů je lékař prakticky zcela zbytečným a
postradatelným, oproti zkušené porodní asistentce. Tento člověk by
tudíž tak uvedl zcela pravý opak, než nám "vtloukají do hlavy naši
lékaři" o jejich důležitosti při porodu ! Je třeba si skutečně přiznat,
že bývalý primář Libor Kavan je osobnost, která zavádí do českého
porodnictví skutečně nové důležité prvky humánního přístupu, je osobně
ztělesněním fakt o tom, že lékař u fyziologického porodu není potřebným
a je ukázkou toho, že porody lze vézt jiným přístupem i technikou...
Každý nechť sám posoudí, kde je pravda a jaké naše porodnictví ve
skutečnosti doopravdy je, v jakém se nachází stavu. Ze svého osobního
pohledu, vycházejícího po zhodnocení všech skutečností a získaných
fakt, jež jsem měl možnost během tvorby tohoto článku získat, mohu
prohlásit, že názor nad porodnictvím v České republice již mám
vytvořený. S klidným srdcem tak mohu proto jednoznačně a otevřeně říci,
že systém porodnictví, především pak ústavní porodnictví v České
republice má několik chyb a nešvarů. Jak vyplívá ze zjištění...
VÍCE fakt naleznete zde na této adrese kde jsou i odkazy:
http://mediradce.wgz.cz/clanky-pro-verejnost/porody-doma-versus-v-porodnici.html
O autorovi:
publicista, vydavatel a editor,
badatel, autor odborných textů z oblasti zdraví a medicíny.
Více odborných článků z oblasti zdraví a medicíny naleznete na portálu
MediRádce - vše o zdraví, na této adrese http://mediradce.wgz.cz/
|
(06.03.2009 22:31) Neregistrovaný - Jana: |
Nechápu jak někoho může jen napadnout rodit doma, nechápu jak matka může dát v šanc život svého dítěte jen proto že si porod jak říkají tyto matky mohou užít. Již mnoho dětí takto zemřelo a bohužel kvůli nezodpovědným matkám zemře. Uvědomte si už konečně, že když se rodívávalo doma tak za 1. zemřelo spoustu dětí a za 2. když se to povedlo tak díky tomu že matky byli v celkové fyzické kondici o mnoho zdatnější než teď. Maminky jestliže chcete mít klidný porod, roďte v porodnicích. Chápu že občas je to s personálem síla, ale těch pár dní se dá přežít a za život Vašeho drobečka Vám to snad stojí ne? Všechny rozumné maminky zdravím a pro jakékoli ohlasy pište na mail babymasaze@seznam.cz S pozdravem Jana |
|
(17.03.2009 09:44) Neregistrovaný - Alex: |
Re To, že Tobě přijde normální být těhotná a mít to jako diagnózu a nikoliv jako přirozený stav, tak to Ti gratuluji! Kolik dětí umřelo díky špatnému zásahu zdravotnického personálu? To se nikdy nedozvíš, protože to se vždy nějak ututlá. O matkách nemluvě. A o zaměněných dětech taky.. To, že něčemu nerozumíš neznamená, že je to špatné.. |
|
(22.05.2009 16:39) Neregistrovaný - Lucy: |
Svoboda rozhodnuti Potrebuje to reformu, vsude v demokratickych zemich maji rodicky pravo se rozhodnout a rodit doma nebo v porodnich domech. Rozhodne na to ma byt pravo i moznost hrazeni z pojisteni. Rozhodne to nezposobi, ze vsechny zeny budou rodit doma, samozrejme pri komplikacich to nejde a taky vetsina zen se stale radeji podridi a bude verit, ze rodit v porodnici je to jedine jiste a nejlepsi... Potrebujeme zakon, ktery jasne zlegalizuje porod doma a udela ho dostupnejsi a tim take bezpecnejsi a chapany. Dale je vsude ve svete bezne ze i v porodnicich rodi zeny jen s PA a doktor zasahuje jen pri komplikacich. Ale je jen malo ceskych zen na toto pripravenych, bohuzel - vychova a pozustatek z komunismu. Silne zeny si preji odrodit skoro samy, jine budou vyzadovat maximalni peci a intervence. Stejne jako nektere litaji k doktorum s kazdym "prdem" a jine si pomuzou samy... a mnohdy i lepe... Jde o to ze ta prvni skupina je odsuzovana a nema rozumnou moznost volby - kdekoliv v CR. V tomto pripade jde o diskriminaci. Chtelo by se mi na toto tema psat dlouho. Vsechno souvisi se vsim. Jsem spise z tech, co radeji treba i pri nemoci pouziji zarucenych starych prostredku, pred tim nez nabehnou k doktorovi pro antibiotika, ktere predepise bez mrknuti oka... Vdecim za to rodicum a byvale detske doktoce, ktera vzdy radeji doporucila poceni a studene zabaly az potom napsala penicilin... kolika davek jsem byla diky tomu usetrena... Takze asi tak. Porod neni prochazka ruzovym sadem, priprava na nej by nejlepe mela zacit jeste pred pocetim. Volba porod doma nebo v porodnici by mela byt naprosto bezna a respektovana a rovnopravna. |
|
(16.02.2011 21:39) Neregistrovaný - Alice: |
Nedůvěra Vždy jsem říkala, že nebudu rodit nikde jinde než v porodnici. Ale už mé komplikace s těhotentství mi napověděly něco o tom, že se státním zdravotnictvím není něco v pořádku.Mám za ebou 2 samovolné potraty a \\\\\\\"snaha\\\\\\\" vyléčit mé problémy v nemocnici v č.Budějovicích a v Č.Krumlově mě přivedly ještě k větším komplikacím a zdravotním problémům, než které jsem měla před řešením problémů se samovolnými potraty. Takže dnes můžu pouze konstatovat, že lékaři ve státních nemocnicích jsou pouze \\\\\\\"parodie\\\\\\\" na odborníky, kteří vystudovali za naše peníze a neumí s žádným problémem pomoci. Z tohoto důvodu bych jim v žádném případě do rukou nesvěřila narození našeho potmka. proto jednoznačně říkám: porod ve zcela soukromé porodnické klinice nebo doma...Ale v každém případě naprosto bez přítomnosti lékaře ve stáátní službě...Protože holky věřte jedné věci - ti ničemu nerozumí a pokud ano, tak maximálně o výše svého měsíčního platu a jejich zájem o stav těhulek, rodiček a miminek je naprosto nulový!!!! Pozor na ně!!! |
|
(28.02.2011 13:06) Neregistrovaný - jxeiqgooeri: |
bVmjWSfkIVgSRZ N0rjST <a href="http://tlwsyndbrsju.com/">tlwsyndbrsju</a>, [url=http://xovrrhlagdjf.com/]xovrrhlagdjf[/url], [link=http://ifxygkcduubc.com/]ifxygkcduubc[/link], http://surzksximpzk.com/ |
|
(06.06.2011 15:18) Neregistrovaný - xkwnmsao: |
pekgwjoo SYcXRv <a href="http://scseqcfbyoch.com/">scseqcfbyoch</a>, [url=http://rwgudkneonel.com/]rwgudkneonel[/url], [link=http://ltrauqxgjuyo.com/]ltrauqxgjuyo[/link], http://tirmrkmwmwvh.com/ |
|
(24.11.2011 13:46) veronikabrezinova: |
doma rodit v žádném případě!!! Můj názor je takový,že doma rodit je velká nezodpovědnost.Před 11 lety se nám narodil syn,celé těhotenství BEZ KOMPLIKACE! všechno bylo v naprostém pořádku.Jaké bylo moje překvapení,když po porodu nastaly komplikace (nešlo zastavit krvácení)byla jsem v ohrožení života a to jsem rodila v nemocnici J.Hradci.Dostala jsem 2,5l krve.Rodit doma a mít takové komplikaci,tak lékař by měl rozhodně radost letět se mnou do nemocnice i s miminkem.Moje rada z ní,rodit v nemocnici,tam dostanete veškerou péči.Sestry už nejsou tak protivné jako bývávaly. |
|
(28.12.2011 10:31) Neregistrovaný - Realista: |
Realita Přikláním se k přírodním porodům, rodilo se tak od pravěku a lidstvo existuje do teď. Mělo to významné plus docházelo tak k přirozené selekci populací a tudíš nehrozilo přelidnění planety jako hrozí teď. |